Kategorier
Europa 2022 Övrigt

Var vår Europaresa värd 27 372 kronor?

Återvinning är ett modeord som även vi nu ska nyttja för att äntligen få redovisa slutklämmen på vår Europaresa 2022. Vi kopierar helt enkelt de resebrev som vi lade ut på Facebook. Den som orkar läsa, får själv avgöra om hela resan var värd 27 372 kronor.

Om allt fungerar som det ska, ska du kunna göra vår resa på 149 sekunder istället för 62 dagar då du trycker på pilen ovan. Men det blir absolut inte lika roligt… (de röda prickarna anger våra övernattningsplatser)

10 augusti hittade vi en stor konstgjord sjö med husbilsparkering i Geeste, Tyskland.  Det är inte bara vattnet i Po, Rhen och Mosel som är lågt. På vägen hit fick färjan stånka sig genom bottenleran för att komma över Elbe.

Sjunker gör även dieselpriset, från dryga 24kr i Lekhyttan är vi nu nere i 18:50! Två kalla öl i strandbaren kostar 60 kr… Stiger gör däremot temperaturen, nu på kvällen 30 grader.

Hemma hos paret Poremski i tyska Datteln bjöds på minnen, många skratt, utsökt mat och dryck därtill.
Hemma hos paret Boon/Valk (till höger) blev det samma sak samt strandpromenad i Hook van Holland.

14 augusti, Hoek van Holland: Nu har vi varit väldigt sociala och besökt husbilsvänner vi träffade på Sicilien 2015 och senare. Första stoppet hos Giesela&Peter i tyska Datteln. De startade sin husbilskarriär på 80-talet med att köra en VW-buss genom östra (!) Turkiet utan karta eller läsbara vägskyltar. Utanför Rotterdam väntade Annette&Willem. År 2000 ville de köra sin VW-buss till Kina och köra omkring där. Då de inte fick tillstånd för detta, tog de sina cyklar och flög med dem till Peking och cyklade omkring på landsbygden i 3 månader! Vi talar om vänner som är minst sagt speciella…

16 augusti, Bremm, Moseldalen: När vi bad GPS:n undvika motorvägar blev det både långt och snurrigt. Och inte blev vi mindre yrsliga efter ankomst till Bremm vid Mosel och lite Riesling-provning…

17 augusti, Wasserbillig i Luxemburg: 300 mil från Brevens bruk den långa vägen, passar det bra med norsk kallrökt lax. Den bör sköljas ner med en Elbling, gjord på druvan med samma namn. Den, druvan, är Moseldalens äldsta och kom hit med romarna för 2000 år sedan.

Tänk vad lärd man blir av att dricka vin!

Mera onödiga fakta: orten där vi står heter Wasserbillig och det låter som ett ställe där vatten borde vara billigt, oklart för oss. Däremot är tobaken och spriten det. Dieselpriset nu nere i 18.15 kr litern.

Det blev en lång vandring i Petersdalen, men det fanns också gott om vätskekontroller.

18 augusti, Bad Peterstal, Tyskland: Som testgrupp åt Systembolaget måste även alkoholfria alternativ utprovas. Efter Mosel och en massa vin åkte vi därför till en hälsokälla djupt inne i tyska Schwarzwald. Där visade det sig att Gustav IV Adolfs dotter, sedermera storhertiginnan Sofia av Baden bidragit till en källa i Bad Peterstal. Förutom resans enda vattenprov hann vi också med att vandra, äta &dricka gott samt att basta!

20 augusti, Weesen, Schweiz: Från mörka Schwarzwald bar det söderut genom regn, dimma och avstängda vägar mot Schweiz. Där är även priserna ett mörker och vi betalade dyrt för övernattning vid alpsjö. Å andra sidan ingick fri tillgång till tvättstugan!

 22 augusti, Oberalpass, 2046 möh, Schweiz: Ibland stöter vi på oväntade saker och händelser. Som när vi inne i Schweiz ägnat oss åt bergsbestigning med bil och helt plötsligt står vid Rhens källa, samma flod som vi åtta dagar tidigare sett rinna ut i Nordsjön! Vi kan alltså påstå att vi i stort har följt Rhen från slutet till början…

Hur ofta vaknar man till den här utsikten?

Senare samma dag har vi nobbat tunneln till Italien och istället klättrat upp till Sankt Gotthardpasset 2106 möh. Vi belönades med fantastiska vyer, strålande solsken och resans mysigaste nattläger.

Hann också sammanfatta  våra fyra mest slingrande vägval:

1. Bad Peterstal – Alexanderschanse 11 km uppför i tät dimma (tack och lov så jag inte ser stupen, tyckte co-drivern!) i tyska Schwarzwald.

2. Tschamut – Operalppass 6 km uppför i det som senare visade sig vara floden Rhens födelsedal. Höjdskillnad 400 meter.

3. Oberalppass – Andermatt 11 km nerför. Höjdskillnad 600 meter.

Eftersom vädret var perfekt valde vi den nya serpentinvägen ner från Gotthardpasset. Det finns även en gammal väg, eller en tunnel…

4. S:t Gotthardpasset – Airolo 16 km nedför, höjdskillnad 931 meter!

Efter några dagars alpklättring var det skönt att hitta en strandnära camping vid vackra Comosjön i norra Italien.
Äntligen ett dopp i badbart vatten! Comosjöns vatten var nästan lika blått som kvällens middagsrätt…
Raviolo al mirtillo con pancetta e burro e salvia, till vänster, och caprese, till höger.

23 augusti, Dongo, Comosjön, Italien: Här kommer tips till alla i Brevens bruk (385 mil härifrån den långa vägen) och annorstädes som plockar blåbär. Testa att göra en ravioli fylld med blåbärsblandad fårost. Himmelskt gott med bacon, smör och salvia.

Och lika himmelskt att få nota på 550 kr efter middag för två med förrätt, halvliter vin, 2 dubbla espresso, 2 femårig grappa och en efterrätt och lite onödigt mineralvatten. Skål ta mig f-n!

Med hatt som håller kvar kroppsvärmen kan även en badkruka doppa sig i Gardasjön…
I väntan på att få restaurangens bästa utsiktsplats gick det bra att köa med en fördrink!
Hej då Gardasjön! Nu bär det uppåt och norrut.

28 augusti, Gardasjön, Italien: Efter fem nätter vid Comosjön började det rycka i oss igen. Österut till Gardasjön och snabbt återbesök i Melcesine där en natt på bästa p-platsen kostade 350kr!!! Svårt hitta camping eller ställplats på sjöns östra sida, men längst uppe i norr i byn Torbole, 410 mil från Brevens bruk, fick vi napp. Väldigt intensivt seglande, cyklande och kutande – som vi iakttog.

Firade bröllopsdag, solade och till och med badkrukan gjorde sina dagliga långsim trots ett par grader kallare än i Comosjön.

Redan år 15 före Kristus passerade en romersk armé genom Brennerpasset. Senare blev den, och är fortfarande, en av Europas viktigaste transportleder. Och den tidiga trafiken har satt hjulspår i den tidigare stenlagda vägen. I dag är det minst 4-filig motorväg genom passet. Upp till passet valde vi att åka en natursköna icke motorväg.

31 augusti, Europabron, Österrike: Mycket kan hända på en 20-milatur… Lämnade Gardasjön och åkte utan en meter motorväg till Brennerpasset som ligger 1300 meter högre upp. Temperaturen sjönk från 29 till 13 grader, solskenet ersattes av duggregn… Men, vi testade grappa, såg druvplockning på de stora fälten runt Trento, konstaterade att floderna Sarca, Adige och Isarco behöver påfyllning. Hittade liten ruta för natten bland långtradare strax söder om österrikiska Innsbruck. Och Lisa hittade sin favoritdessert i form av marillenknödel på vägkrogen!

Det var fler än vi som avstod motorväg och istället tog den slingriga vägen över Fernpasset (se kurvan i gps:en) på 1216 meters höjd.
Spa-anläggningar, restauranger, parker, vattendrag, blommor, en bra ställplats (nedan) för husbilar, vandringsleder – allt finns vid den kejserliga kurorten Bad Brückenau.

Efter Brennerpasset och Innsbruck hade vi inte längre några konkreta planer… Trots inköp av österrikisk vinjett för motorväg bestämde vi oss för att dra norrut/hemåt utan motorväg. Det förde oss ut på denna resas rekordlånga 50-milatripp bland annat uppför slingrig väg till Fernpass (1216 möh) och kejserliga kurorten Bad Brückenau (Tysklands svar på svenska Loka Brunn – eller tvärtom).

Vi satt på första parkett på Stora torget i Fulda…
… när långtradare med dålig gps kör mot enkelriktat och tar med en del av utsmyckningen. På den bortrivna skylten hade chauffören kunnat läsa att hen var på fel spår…

4 september, Lutherstadt, Tyskland: Efter dryga 10 år i husbil och resor genom Tyskland tillhör vi de som ogillar att långtrada på dess motorvägar. Nu har vi ställt in jakten på att hitta en av landets många tema-bilvägar. Romantiska-, slotts-, vin-, sago-, korsvirkes-, och alpina vägen i all ära men nu skulle vi åka Den tyska allévägen! Men varken tyska Motormännen (ADAC) eller turistbyråerna i Fulda eller Lutherstadt/Wittenberg kunde hjälpa oss, trots att den uppenbarligen finns beskriven på nätet. Fick veta att vägen inte varit aktuell på 15 år. Å andra sidan hittade vi en felkörd långtradare på gågata och en massa god öl och sköna miljöer och en del återseenden från tidigare resor.

5 september: I jakten på den tyska allévägen (som en gång sträckte sig 290 mil från Rügen till Rhen vid Bodensjön) upptäckte vi något för oss helt nytt: gamla Östtyskland har ju fler sjöar än Finland och Sverige tillsammans (kanske). Fantastiska landskap när vi åker på småvägarna, även om vi också ser en del såriga hål efter kolbrytning… Kan redan nu avslöja att vi självklart hittade Allévägen, men till den återkommer vi.

6 september: Nu har vi gjort ön Rügen som riktiga turister. Lättast att beskriva med bilder och några bildtexter:

Klassisk bild av den 400 meter långa nya sjöbryggan i kur- och badorten Sellin. Den gamla var 500 meter.
Fiskburgare och öl från kiosker eller restaurangers uteplatser blev vår ”nationalrätt” på Rügen. Här intagen i en för ön typisk strandkorg för två.
Efter en lång vandring genom vacker bokskog…
…kom vi fram till öns berömda kalkklippor som de flesta av oss bara sett från färjan mellan Trelleborg och Sassnitz.
Norr om öns största kurort Binz ligger Prora. Här är Hitlers 4,5 km långa aldrig färdigbyggda semesteranläggning kanske mest berömd och sevärd. Men vi hittade också ett gigantiskt partytält med sandskulpturer och ett gigantiskt skogstorn med utsikt över halva ön.

8 september: Utlovade tidigare en rapport om vår färd på ”Deutsche Alleenstraße”. Kan passa bra denna Läskunnighetens dag.

Vi visste att den fanns, men hade svårt få hjälp att hitta den exakta sträckningen. Så vi ritade egen karta och körde uppkopplade mot både Google Maps och detaljkarta på https://www.alleenstrasse.com/ vilket resulterade i att vi långa stunder såg mera karta än verklighet!

Allévägen sträcker sig från Bodensjön upp till ön Rügen – om du hittar den… Vi klev på i höjd med Berlin och fick se och uppleva mer än nog av alléer.

Valde att följa alléerna från Rheinsberg upp till den egentliga startpunkten på Rügens nordspets.

Små vägar, ibland kullersten och trångt – men mest vackert och inblick i tysk landsbygd.

Ställplatsen för husbilar i Warnemünde är gigantisk. Inte särskilt charmig, men alldeles intill tivoli, kanal, hav, gränder, butiker och många restauranger.

Efter 40 dagar och 590 mil från Brevens bruk kommer nu det länge utlovade regnet in över Rostock och kurorten Warnemünde… När färjan Peter Pan styr mot Trelleborg, börjar vi också dra oss sakta hemåt i tankarna.

Först lite hundvård, besök i Lübeck, Flensburg, tyskdanska västkusten och danska Varde.

12 september, Lübeck: I väntan på att våra röster ska komma fram och räknas i riksdagsvalet där hemma, bjuder vi på ännu ett brev. Bland annat för att berätta att vi inte bara äter och dricker. Ibland händer det att vi blir lite kulturella samt promenerar bort en del fett…

I Lübeck tog vi en båttur för att få en överblick av alla sevärdheter innan vi tittade närmare på dem till fots. Noteras att både öl och vin serverades på båten…
I Dagebüll fick vi lära oss att den vall vi bevandrade hindrar stora delar av norra Tyskland och södra Danmark från att översvämmas.
I Skaerbaek klättrade vi 146 steg för att beskåda det väldiga Vadehavet, världens största tidvattensystem.
Självklart fanns det också ett Vadehavscenter att besöka. Väggarna och taket består självklart uteslutande av vass från nämnda hav och ligger utanför Ribe, Danmarks äldsta stad.
Utanför samma stad ligger Kammarslussen som hindrar havet från att översvämma både ån och staden. Här hittade vi också en restaurang med egen parkering för husbilar.
Så vi bestämde oss för att fira slutet på vår rundtur med resans absolut dyraste middag. Skål!

23 september, Brevens bruk: Med god vilja räcker 20 dosor snus i drygt 2 månader. Men, efter totalt 752 mil, 62 dagar och 32 olika övernattningsplatser är vi nu hemma! Och apropå siffror har vi lyckats hålla oss till en grovt planerad budget: det vi samlade ihop med hjälp av ”sommarjobb” i juli skulle räcka, ungefär…

Totalt kostade boende, bränsle, färjor och vägavgifter 27 372 kronor. Och det var värt varenda krona, tack!

Boenden på rastplatser, campingar, ställplatser och mer udda ställen kostade mellan gratis upp till 350 kr natten. 8 470 kr delat med 62 blir 137 kr per dygn. Den totala bränslekostnaden på 13 472 kr landade på 17,90 kr per mil. Färjor, broar, tunnare och vägavgifter kostade 5 430 kr.

Translate »