Återvinning är ett modeord som även vi nu ska nyttja för att äntligen få redovisa slutklämmen på vår Europaresa 2022. Vi kopierar helt enkelt de resebrev som vi lade ut på Facebook. Den som orkar läsa, får själv avgöra om hela resan var värd 27 372 kronor.
10 augusti hittade vi en stor konstgjord sjö med husbilsparkering i Geeste, Tyskland. Det är inte bara vattnet i Po, Rhen och Mosel som är lågt. På vägen hit fick färjan stånka sig genom bottenleran för att komma över Elbe.
Sjunker gör även dieselpriset, från dryga 24kr i Lekhyttan är vi nu nere i 18:50! Två kalla öl i strandbaren kostar 60 kr… Stiger gör däremot temperaturen, nu på kvällen 30 grader.
14 augusti, Hoek van Holland: Nu har vi varit väldigt sociala och besökt husbilsvänner vi träffade på Sicilien 2015 och senare. Första stoppet hos Giesela&Peter i tyska Datteln. De startade sin husbilskarriär på 80-talet med att köra en VW-buss genom östra (!) Turkiet utan karta eller läsbara vägskyltar. Utanför Rotterdam väntade Annette&Willem. År 2000 ville de köra sin VW-buss till Kina och köra omkring där. Då de inte fick tillstånd för detta, tog de sina cyklar och flög med dem till Peking och cyklade omkring på landsbygden i 3 månader! Vi talar om vänner som är minst sagt speciella…
16 augusti, Bremm, Moseldalen: När vi bad GPS:n undvika motorvägar blev det både långt och snurrigt. Och inte blev vi mindre yrsliga efter ankomst till Bremm vid Mosel och lite Riesling-provning…
17 augusti, Wasserbillig i Luxemburg: 300 mil från Brevens bruk den långa vägen, passar det bra med norsk kallrökt lax. Den bör sköljas ner med en Elbling, gjord på druvan med samma namn. Den, druvan, är Moseldalens äldsta och kom hit med romarna för 2000 år sedan.
Tänk vad lärd man blir av att dricka vin!
Mera onödiga fakta: orten där vi står heter Wasserbillig och det låter som ett ställe där vatten borde vara billigt, oklart för oss. Däremot är tobaken och spriten det. Dieselpriset nu nere i 18.15 kr litern.
18 augusti, Bad Peterstal, Tyskland: Som testgrupp åt Systembolaget måste även alkoholfria alternativ utprovas. Efter Mosel och en massa vin åkte vi därför till en hälsokälla djupt inne i tyska Schwarzwald. Där visade det sig att Gustav IV Adolfs dotter, sedermera storhertiginnan Sofia av Baden bidragit till en källa i Bad Peterstal. Förutom resans enda vattenprov hann vi också med att vandra, äta &dricka gott samt att basta!
20 augusti, Weesen, Schweiz: Från mörka Schwarzwald bar det söderut genom regn, dimma och avstängda vägar mot Schweiz. Där är även priserna ett mörker och vi betalade dyrt för övernattning vid alpsjö. Å andra sidan ingick fri tillgång till tvättstugan!
22 augusti, Oberalpass, 2046 möh, Schweiz: Ibland stöter vi på oväntade saker och händelser. Som när vi inne i Schweiz ägnat oss åt bergsbestigning med bil och helt plötsligt står vid Rhens källa, samma flod som vi åtta dagar tidigare sett rinna ut i Nordsjön! Vi kan alltså påstå att vi i stort har följt Rhen från slutet till början…
Senare samma dag har vi nobbat tunneln till Italien och istället klättrat upp till Sankt Gotthardpasset 2106 möh. Vi belönades med fantastiska vyer, strålande solsken och resans mysigaste nattläger.
Hann också sammanfatta våra fyra mest slingrande vägval:
1. Bad Peterstal – Alexanderschanse 11 km uppför i tät dimma (tack och lov så jag inte ser stupen, tyckte co-drivern!) i tyska Schwarzwald.
2. Tschamut – Operalppass 6 km uppför i det som senare visade sig vara floden Rhens födelsedal. Höjdskillnad 400 meter.
3. Oberalppass – Andermatt 11 km nerför. Höjdskillnad 600 meter.
4. S:t Gotthardpasset – Airolo 16 km nedför, höjdskillnad 931 meter!
23 augusti, Dongo, Comosjön, Italien: Här kommer tips till alla i Brevens bruk (385 mil härifrån den långa vägen) och annorstädes som plockar blåbär. Testa att göra en ravioli fylld med blåbärsblandad fårost. Himmelskt gott med bacon, smör och salvia.
Och lika himmelskt att få nota på 550 kr efter middag för två med förrätt, halvliter vin, 2 dubbla espresso, 2 femårig grappa och en efterrätt och lite onödigt mineralvatten. Skål ta mig f-n!
28 augusti, Gardasjön, Italien: Efter fem nätter vid Comosjön började det rycka i oss igen. Österut till Gardasjön och snabbt återbesök i Melcesine där en natt på bästa p-platsen kostade 350kr!!! Svårt hitta camping eller ställplats på sjöns östra sida, men längst uppe i norr i byn Torbole, 410 mil från Brevens bruk, fick vi napp. Väldigt intensivt seglande, cyklande och kutande – som vi iakttog.
Firade bröllopsdag, solade och till och med badkrukan gjorde sina dagliga långsim trots ett par grader kallare än i Comosjön.
31 augusti, Europabron, Österrike: Mycket kan hända på en 20-milatur… Lämnade Gardasjön och åkte utan en meter motorväg till Brennerpasset som ligger 1300 meter högre upp. Temperaturen sjönk från 29 till 13 grader, solskenet ersattes av duggregn… Men, vi testade grappa, såg druvplockning på de stora fälten runt Trento, konstaterade att floderna Sarca, Adige och Isarco behöver påfyllning. Hittade liten ruta för natten bland långtradare strax söder om österrikiska Innsbruck. Och Lisa hittade sin favoritdessert i form av marillenknödel på vägkrogen!
Efter Brennerpasset och Innsbruck hade vi inte längre några konkreta planer… Trots inköp av österrikisk vinjett för motorväg bestämde vi oss för att dra norrut/hemåt utan motorväg. Det förde oss ut på denna resas rekordlånga 50-milatripp bland annat uppför slingrig väg till Fernpass (1216 möh) och kejserliga kurorten Bad Brückenau (Tysklands svar på svenska Loka Brunn – eller tvärtom).
4 september, Lutherstadt, Tyskland: Efter dryga 10 år i husbil och resor genom Tyskland tillhör vi de som ogillar att långtrada på dess motorvägar. Nu har vi ställt in jakten på att hitta en av landets många tema-bilvägar. Romantiska-, slotts-, vin-, sago-, korsvirkes-, och alpina vägen i all ära men nu skulle vi åka Den tyska allévägen! Men varken tyska Motormännen (ADAC) eller turistbyråerna i Fulda eller Lutherstadt/Wittenberg kunde hjälpa oss, trots att den uppenbarligen finns beskriven på nätet. Fick veta att vägen inte varit aktuell på 15 år. Å andra sidan hittade vi en felkörd långtradare på gågata och en massa god öl och sköna miljöer och en del återseenden från tidigare resor.
5 september: I jakten på den tyska allévägen (som en gång sträckte sig 290 mil från Rügen till Rhen vid Bodensjön) upptäckte vi något för oss helt nytt: gamla Östtyskland har ju fler sjöar än Finland och Sverige tillsammans (kanske). Fantastiska landskap när vi åker på småvägarna, även om vi också ser en del såriga hål efter kolbrytning… Kan redan nu avslöja att vi självklart hittade Allévägen, men till den återkommer vi.
6 september: Nu har vi gjort ön Rügen som riktiga turister. Lättast att beskriva med bilder och några bildtexter:
8 september: Utlovade tidigare en rapport om vår färd på ”Deutsche Alleenstraße”. Kan passa bra denna Läskunnighetens dag.
Vi visste att den fanns, men hade svårt få hjälp att hitta den exakta sträckningen. Så vi ritade egen karta och körde uppkopplade mot både Google Maps och detaljkarta på https://www.alleenstrasse.com/ vilket resulterade i att vi långa stunder såg mera karta än verklighet!
Valde att följa alléerna från Rheinsberg upp till den egentliga startpunkten på Rügens nordspets.
Små vägar, ibland kullersten och trångt – men mest vackert och inblick i tysk landsbygd.
Efter 40 dagar och 590 mil från Brevens bruk kommer nu det länge utlovade regnet in över Rostock och kurorten Warnemünde… När färjan Peter Pan styr mot Trelleborg, börjar vi också dra oss sakta hemåt i tankarna.
Först lite hundvård, besök i Lübeck, Flensburg, tyskdanska västkusten och danska Varde.
12 september, Lübeck: I väntan på att våra röster ska komma fram och räknas i riksdagsvalet där hemma, bjuder vi på ännu ett brev. Bland annat för att berätta att vi inte bara äter och dricker. Ibland händer det att vi blir lite kulturella samt promenerar bort en del fett…
23 september, Brevens bruk: Med god vilja räcker 20 dosor snus i drygt 2 månader. Men, efter totalt 752 mil, 62 dagar och 32 olika övernattningsplatser är vi nu hemma! Och apropå siffror har vi lyckats hålla oss till en grovt planerad budget: det vi samlade ihop med hjälp av ”sommarjobb” i juli skulle räcka, ungefär…
Totalt kostade boende, bränsle, färjor och vägavgifter 27 372 kronor. Och det var värt varenda krona, tack!
Boenden på rastplatser, campingar, ställplatser och mer udda ställen kostade mellan gratis upp till 350 kr natten. 8 470 kr delat med 62 blir 137 kr per dygn. Den totala bränslekostnaden på 13 472 kr landade på 17,90 kr per mil. Färjor, broar, tunnare och vägavgifter kostade 5 430 kr.