Kategorier
Första FrihetsFärden

Gps är toppen – för det mesta

Nära men långt ifrån framme, tycker gps:en.
Nära men långt ifrån framme, tycker gps:en.
Här tyckte vår gps att nattlägret skulle vara. Men det visade sig vara ett företags bränsle- och parkeringsstation. Och tur var väl det...
Här tyckte vår gps att nattlägret skulle vara. Men det visade sig vara ett företags bränsle- och parkeringsstation. Och tur var väl det…
... eftersom det fanns betydligt trevligare platser att ställa husbilen på. Här i Klausen/Chiusa i den italienska delen av Brennerpasset.
… eftersom det fanns betydligt trevligare platser att ställa husbilen på. Här i Klausen/Chiusa i den italienska delen av Brennerpasset.

Bland trånga gränder mitt inne i större städer undrar vi hur husbils- och andra pionjärer bar sig åt innan gps:en blev allas egendom?

Ok, städerna har blivit större, gatorna fler och fordonen ännu fler. Men ändå. Inte ens med den mest detaljerade karta tror jag vi hade klarat oss utan gps:en.
Men, ibland spelar den oss också en del spratt. Vi hamnar på ställen som inte är lämpade för husbilar, eftersom gps:en inte vet att den styr ett fordon på drygt 4 ton, 2,30 brett, 6,50 långt och 3 meter högt.
Och den vet inte heller alltid när den föreslagna vägen helt enkelt är avstängd! Eller att minsta lilla incident på på den otroligt hårt trafikerade motorvägen genom Brennerpasset på bara några minuter skapar en 6 kilometer lång kö. Då ryker alla eventuella tidsscheman all väg…

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *